• facebook
  • linkedin
  • Skriv ut
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • Gmail
  • Tumblr
Atle Bredal. Foto fra www.ballade.no

Atle Bredal er leder for musikkprodusentene i NRK-P1. Her forteller Bredal om hva musikkprodusentene i NRK må tenke over når en sang vurderes NRK-listet.

Jeg heter Nicolay Leganger. Jeg har hatt en samtale med Atle Bredal. Dette er en av flere artikler som er skrevet ut av denne samtalen. Jeg er artist, og medstifter og styreleder i flere viseklubber i Norge. Min hobby er å være en aktiv inspirator for alle som skriver tekster, sanger og de som formidler visetradisjonen. Jeg fikk «Friviligprisen i Lindås Kommune 2016 for arbeidet lokalt. Jeg håper disse artiklene vil hjelpe deg i å lykkes med å spre dine sanger.

  • NRK skal spille variert musikk som målgruppen liker, på det tidspunktet de spiller.
  • Om morgenen er det litt uptempo – en ”komme i gang” pakke.  Matpakker skal smøres, tenner skal pusses, innimellom nyheter og trafikkmeldinger i hyggelig selskap med programvertene. 
    • Morgenen er svært viktig for lyttertallet.  En god morgen betyr at de beholder flere lyttere utover dagen.  På morgenen spiller de ny musikk bare fra A-Listen. Resten av musikkmiksen skal være allerede kjente og kjære melodier. Senere på dagen kan det være andre typer musikk som passer. Fra Nitimen og ut dagen spiller de også fra B- og C-listene.
  • 40 % av musikken de spiller skal være norskprodusert. Det kan være med norsk eller fremmedspråklig tekst.  Samisk er norsk.
  • Folk vil ha kjent og kjær musikk. de kan ikke bare spille nye låter, da forlater lytterne kanalen.
  • NRK er forpliktet til å styrke og utvikle norsk og samisk språk og kultur.  1/3 av all norsk musikk de spiller er ny musikk.  Denne må pakkes inn mellom kjente og kjære låter.  Det betyr at det skal være 2 kjente låter på rad. Så tåler folk en ny låt.  Så kommer 2 kjente.   Slik blir de ny låtene spilt til de blir gjenkjente, og forhåpentlig vis kjære.  Hvis de bare hadde spilt ny musikk ville folk forlate kanalen.  Men denne oppskriften virker.
  • Hvis de må velge mellom å ta inn en ny artist og en etablert artist, vil valget falle på den nye dersom låtene ellers er like passelig og god.
  • Den norske musikken skal balanseres mot den internasjonale i en passende mix
  • Når NRK tar inn en ny låt, legges den vanligvis på C-listing. Den spilles en gang for dagen 2-14 uker.  Underveis ser de på tilbakemeldinger, og hva som skjer med artist/låt i andre kanaler og digitalt.  Noen låter tas ut av rotasjon etter det.
  • Det kan også hende at låten passer best for spilling i den regionen artisten hører hjemme.  Det er 2 x 3 timer med lokale sendinger som har plass på spillelisten sin til lokale artister.  Deretter kan den  komme til C-listen.  Med mindre den kun  har lokal interesse, ut fra innholdet.
  • Så løfter NRK kanskje låten til B-listing.  Da spilles den 11 ganger i uken i 2-14  uker.  Da har de bestemt seg for  å jobbe langsiktig med artisten for at de skal bli kjent. 
  • Når det blir ledig plass på A-listen i NRK kan en låt Fra B- eller C-listen løftes inn der.  Da spilles den 15/ 16 ganger uken i noen måneder.
  • Låten kan slik ligge på listen i et halvt års tid.  For nye artister kan dette være det som skal til for å etablere seg.
  • Etter dette går nye låter over til en av tre andre lister.
    • De internasjonale og norsk med engelsk tekst går (kanskje) til
      • NRK’s Sølv liste som blir spilt 2-3 ganger i uken
      • NRK’s Gull liste som roterer ”evig” 1 gang i uken, vurderes en gang hvert år
    • De norske går til rotasjon på
      • Norsk på norsk listen (norsk test) 1/ 2 ganger i uken, vurderes en gang hvert år
  • NRK må balansere at det er varierte sjangere – at det for eksempel ikke er for mange rockesanger på listen, eller etter hverandre.
  • NRK må følge trender. For noen år siden var country spesielt populært. Det må de gjenspeile.
  • NRK må balansere at det ikke er for mange fra en bestemt region , kjønn, dialekt samtidig.
  • NRK må passe på at ikke folk blir lei av låten.  Kanskje ta den ut av rotasjon en tid.
  • For å få til dette må musikkspillingen være formatert – dvs. lagt inn i et formateringsverktøy.
    • I noen tilfeller kan programverter bestemme selv.  For eksempel når en artist kommer på besøk i studio.  Da strykes de låtene  som er satt opp sist.
    • Noen programmer er ”redaksjonelle musikkprogrammer” som bestemmer alt selv.  For eksempel Norsk på norsk og Herreavdelingen.

Pin It on Pinterest